Styrka, viljađŸ’Ș

Senaste tiden har varit mycket oro som ni vet med sjukdommar och framför allt med en nÀra anhörig, min far som Àr i ett missbruk, han förlora sin lÀgenhet och bor pÄ nÀtterna pÄ ett" hem" i Kristinehamn för bostadslösa, men tyvÀrr har de inte öppet pÄ helgerna sÄ han har fÄtt varit ute emellan Ät och sovit i trappuppgÄngar, sÄ sorgligt nÀr det ska gÄ sÄ lÄngt.. Sen vill han inte belasta oss heller, jag kÀnner en frustrationen, oro för att han ska frysa ihjÀl mm..  Men han kan fÄ hjÀlp om han vill, sÄ nu har myndigheterna sagt att han ska börja ta pissprover och utandningsprov, jag har bett honom om att han ska ge mig tillstÄnd att fÄ vara delaktig i informationen angÄende hur dom prover gÄr mm, det har jag fÄtt och det kÀnns som en stor lÀttnad,  framför allt för att veta tryggt och sÀkert att han hÀlsar pÄ nyktert, drogfritt.
Det ger honom en "morot" för att fÄ trÀffa mig och resten av familjen.
Han har bara ett prov till som mÄste visa negativt för att fÄ komma in pÄ Boris /nÀtet,ett nykterist, drogfritt hem, pÄ heltid, om de Àr ledigt sÄ att sÀga men ena sÀger att han kommer komma in och andra sÀger att de Àr liten chans, pgr av att de Àr sÄ mÄnga i kö.. De gör mig ledsen och orolig , sen nÀr ngn sÀger "huvudsaken han sköter sig" ja men för att orka och nÀr man kÀmpar och kÀmpar, ev inte fÄr tak över huvudet,  sÄ Àr det nog inte lÀtt för dom tÀnker jag,  jag Àr ialf sÄ OTROLIGT stolt och lycklig nÀr jag fick veta att han varit minst nykter, drogfri i 3 veckor, jag grÀt av lycka och vart sÄ glad att gubben ville kom hit och vara helgen hÀr, vÄgade inte tro för högt, för man vill inte bli besviken..
Jag har lÀrt mig trotts allt att handskas med detta genom att vara öppen och gÄtt flera Är och pratat med kurator, anl och kbt, men jag tÀnker som sÄ att han Àr vÀlkommen i mitt liv sÄlÀnge han sköter sig, och att de inte Àr mitt fel, utan hans egna val och det Àr hans sjukdom, beroende.
Men vi har mycket bra stunder imellan Ät nÀr de gÄr bra och nÄgonstans inom honom finns det en vilja dÄ han gör det som krÀvs, sen har han en gÄng tagit sig upp frÄn skiten och klarat sig i 10 Är, sÄ gÀller bara att finna styrkan o viljan igen!
Jag har lÀrt mig sÄ mycket pÄ den hÀr resan och mist sÄ mÄnga i missbruk,  men jag har tagit ett stort avstÄnd och haft mÄl, drömmar som fört mig vidare, sen Àr jag vÀldigt bestÀmd pÄ ett bra sÀtt för de mesta, tack och lov. SÄ ingen kan fÄ mig att leva ett sÄnt liv.
SÄ nu som sagt om det gÄr som alla hoppas,, sÄ kommer han in pÄ Boris och kör jÀrnet i minst 3 mÄnader,  sÄ har han snart ett andra hands kontakt pÄ lÀgenhet, annars Àr det bara ta nya tag. 
Men det bÀsta tror jag vore om han tog sig i kragen och kom in pÄ ett behandlingshem under lÀngre tid och fÄ 12 stegs program, behandling, tÀnket mÄste förÀndras om man ska vara stabil, trygg.
Ja det Àr en stor resa men det Àr leva eller försvinna som gÀller! Men jag har innerst inne alltid trott de bÀsta , man mÄste försöka vara stark och positiv.
Iallafall var helgen lugn, vi kÀka massa gott och tog vara pÄ tiden tillsammans. 
Han fick bland annat spela trav Ă„t mig för först gĂ„ngen, bĂ€ttre sent Ă€n aldrig och som jag vet sĂ„ Ă€r han ju en jĂ€kel pĂ„ detta, dĂ„ han spelat sen ungdom och har koll pĂ„ dessa hĂ€star, en annan har noll koll hehe, men jag sa spela olika pĂ„ vĂ„ra lotter, de du tror.. SĂ„ vann jag och hade alla rĂ€tt,, dĂ€ ni! NĂ„n gĂ„ng ska man ha tur😃 
 
 
 

Kommentera hÀr: